Lecții de viață

În clipa în care mi-am văzut pentru prima oară nepoțica, acum, 16 ani, m-am gîndit ce responsabilitate mare apasă pe umerii mei dar mai ales ai părinților. Așa că mi-am luat rolul de educator în serios și mă foloseam de orice prilej pentru a-i da niște sfaturi, fără însă s-o stresez și să nu-i spun totul direct, ci mai pe ocolite. Mă străduiam să-i explic în așa fel lucrurile încât să deducă singură răspunsurile.

Avea vreo patru-cinci ani când m-a întrebat unde este întrerupătorul din holul de la intrare. Era prea scundă să-l vadă. Așa că am luat-o pe ocolite și am întrebat-o când avem nevoie să aprindem becul și mi-a răspuns că atunci când se face noapte. Și-apoi am întrebat-o dacă este normal să cauți în interiorul camerei întrerupătorul când nu se vede nimic în cameră. Îmi răspunde că nici nu putem căuta pe întuneric. Ca atare, unde ar trebui să fie întrerupătorul? Răspunsul ei logic a fost: Când deschidem ușa să ne lovim de întrerupător și i l-am arătat.

O aduceam acasă de la grădiniță și mai apoi de la școală zilnic și profitam de fiecare ocazie să-i deschid ochii. Dacă vedeam un copil făcând o năzbâtie îi atrăgeam atenția, îi explicam ce nu e bine și trăgeam concluziile. Intr-una din zile, ne plimbam amândouă prin parcul mare. Avea în mână o nuielușă cu care se juca. Mă întreabă atât de firesc, inocent: Crezi că ar fi bine să lovesc cu nuielușa asta tufele? N-o să le doară?

Pe când avea vreo șase ani am asistat, pe stradă, la o scenă incredibilă: un tânăr sărutase o fată, o ținea de după umeri și deodată îi trage o palmă peste obraz. Mara deschide ochii mari și se uită uluită la cei doi. In sinea mea îmi zic: Lena, e timpul să-i dai o lecție de viață. Și încep să-i explic copilului că o fată nu trebuie să accepte niciodată ca un băiat să o lovească. Indiferent ce face, el nu are dreptul să ia la palme o femeie. Și perorez mai departe spunându-i:

  • Când un bărbat lovește o femeie nu se oprește doar la palma aia. El o s-o mai bată de fiecare dată când nu-i convine ceva. Bărbatul va spune după aceea că-i pare rău și-și va cere iertare și va promite să nu mai facă niciodată asta. Dar nu trebuie să-l credem, el o va bate din nou.
  • Și ce să facem?
  • Nu trebuie să acceptăm nici măcar să ridice vocea, și chiar dacă numai te ceartă, pur și simplu îți faci bagajele și pleci cât vezi cu ochii.
  • Cred că eu și cu tata trebuie să ne facem bagajele!!!!

Leave a Reply

