La multi ani, Mara!

images

Astãzi este ziua nepoțelei mele, Mara. Implineşte 14 anişori. Si nu este lângã mine, este plecatã, împreunã cu pãrinții, la ski. In Austria. In 14 ani, este prima oarã când nu o pot felicita pentru ziua ei fațã-n fațã. Aş avea atâtea sã-i spun: cã-mi este dor de ea şi cã o iubesc. Si mai ales, cã mi-a lipsit sãptãmâna trecutã. Este lumina din viața mea şi de-acum putem discuta orice prolemã. Imi alungã monotonia vieții de pensionarã, vorbeşte cu mine, se distreazã cu mine. Incã nu am cântat împreunã, dar asta mai poate aştepta. Cu Anca, mama ei, la vârsta de trei anişori, cântam împreunã “Mãi, Ionele, un’te duci” a Irinei Loghin. Pe doua voci. Tot pe voci, am cântat si când ea avea 18 ani, de data asta “Gaudeamus”. Cântam în bucãtãrie, în timp ce mã ajuta la treabã. Cu geamul deschis. La un moment dat, doi bãrbați care treceau prin fața blocului ne-au aplaudat.

Imi amintesc cât era de cumințicã Mara când era micuțã. O scosesem de la gradinițã într-o zi, ne țineam de mânã. S-a aplecat şi a luat o crenguțã de pe jos şi m-a întrebat: Pot sã dau cu bãțul în gardul viu? Am profitat de moment pentru a-i cãlãuzi sentimentele departe de violențã, sã iubeascã natura şi s-o respecte. Am întrebat-o dacã ea crede cã lovindu-l pe gard are sa-l doarã. A zis doar atãt: Bine, daca zici tu sã nu-l lovesc! Nu-l lovesc dacã-l doare.

Mã întreabã într-o zi: Stii de ce cad frunzele? Eu îi spun cã nu. Si-atunci Mara îmi spune seninã: Pentru cã-i Doamnã. M-am prins destul de greu cã înțelesese greşit cuvântul.

O altã datã, avea vreo 5-6 anişori şi s-au dus (ea cu Anca) la medicul veterinar, cred cã broasca țestoasã avea ceva. Lângã ele stãtea o doamnã mai în vãrstã, cu o pisicã bolnavã în brațe. S-a jucat puțin cu pisicuța şi-apoi i-a spus doamnei: Ce semãnați cu pisica dumneavoastrã!

Ori de cãte ori ne duceam în parc, şi asta o fãceam zilnic pânã în clasa întâi, se juca cu copiii mai mici, îi ocrotea, se ocupa de ei, deşi poate nu toate mãmicile doreau asta. Si acum i se atribuie rolul de baby-sitter atunci când se duc mai multe familii împreunã. O face cu plãcere, iubeşte copiii.

Astãzi amintirile nãvãlesc pur şi simplu asupra mea şi-mi amintesc de o întâmplare tare de demult. Fiica mea, Anca era în grupa mare la gradinițã. M-am dus s-o aduc acasã de la grãdi şi a început foarte entuziasmatã sã-mi povesteascã şi sã-mi arate în acelaşi timp un material didactic care reprezenta mai multe animale domestice. Dupa ce a terminat cu explicațiile mi-a cerut sã-i cumpãr animãluțele acelea din plastic. Pe vremea aceea aveam rate peste rate, ca atare jocul acela, care costa foarte mult cãci erau multe animale, nu ni-l puteam permite. Când i-am explicat cã nu putem sã-l cumpãrãm a început sã plângã. In încercarea mea de a o linişti şi mai ales de a-i abate atenția, i-am explicat ca aveau ceva ciudat animalele acelea şi am întrebat-o: Ai observat cã mãmicuța are un nume, tãticuțul altul şi copilaşul lor alt nume? Miratã s-a uitat la mine. Si-atunci i-am dat exemple: berbecul cu oița au fãcut un mieluşel, taurul cu vaca au fãcut un vițel. Acum trebuie sã introduc neapãrat o parantezã ca sã înțelegeți despre ce este vorba în continuare. Mãtuşa mea, Marta şi unchiul Ion nu aveau copii. Aveau multe animale, printre care şi un mãgar. Copiii îl adorau şi-l împodobeau cu mãrgele şi flori, de ajunsese bietul mãgar sã refuze sã iasã din curte fãrã podoabe. In clipa când i-am dat exemplele, Anca s-a luminat brusc la fațã ,nu mai plângea şi mi-a zis: Am înțeles: unchiu Ion cu mãtuşa Marta au fãcut un mãgar.

Aştept cu nerãbdare sã se întoarcã cei trei din Austria. Poate spre searã voi reuşi sã vorbesc cu Mara, sã-i spun “La multi ani!”, deşi ştiind cã de ziua ei probabil nu va fi în țarã şi neştiind dacã vor avea internet unde se cazau i-am scris o felicitare pe Facebook, înainte de a pleca din țarã.

 

Acum stau cu ochii pe telefon, aşteptând din clipã-n clipã sã sune.

La multi ani, Mara!!!

Leave a Reply

