Kicsi piac

Piata Szecsenyi (Szecsenyi ter) – actuala piata Mihai Viteazul

Dupã ce m-am nascut, tatãl meu a fost “luat” în armatã timp de trei ani. Nu m-a vãzut practic crescând, iar la întoarcerea lui din armatã aveam deja trei ani, vorboreațã  şi intrigatã de îmbrãcãmintea lui. In armatã  fãcuse şcoala de miliție şi era îmbrãcat în uniformã. Când l-am vãzut prima oarã, m-am mirat foarte tare, locuiam la țarã şi nu vãzusem uniformã pânã atunci, apoi am întrebat-o pe mama:

–          Cine-i omul ãsta cu blid în cap?  Aşa mi se pãruse mie, cã aduce cu un blid chipiul sãu.

Puțin dupã aceea ne-am mutat la Cluj, unde tata primise un post de inspector la miliție. Am primit şi o locuințã, e adevãrat cã avea doar o singurã camerã, iar noi eram trei. Ea ne servea şi de bucãtãrie şi dormitor şi cãmãrã şi baie. Curte aveam, cam de vreo 20 metri pãtrați. De niciun folos. In schimb, avea avantajul cã eram vecini cu turcul cu înghețata. Stãteam pe strada Pata la numãrul 95, iar turcul la 97. Zgârcit turcul ãsta, rar ne dãdea înghețatã fãrã sã plãtim.

Perioada de cinci ani petrecutã de mine pe strada Pata a fost una frumoasã. Imi fãcusem prieteni pe cei trei copii ai vecinului de curte, maghiari. De la ei am învãțat limba maghiarã. Ne înțelegeam foarte bine şi petreceam serile fie la ei, fie la noi. Prin 1950 nu exista televizor si prea multe posibilitãți de a-ți petrece timpul liber. Se fãceau mereu glume, mai ales la adresa mamei mele, o femeie subțiricã, foarte frumoasã, dar tocmai trecuse de la statutul de femeie de la țarã la cel de doamnã şi era foarte timidã.

Clujul începuse sã-şi revinã dupã rãzboi şi sã se modernizeze, aşa cã împreunã cu pãrinții mei am ajutat la cãratul țevilor pentru instalația de gaz de pe strada Pata. Aveam aproape 8 ani şi țin minte cum le-am cãrat din piața Cipariu pâna la locuința noastrã. Cred cã eu mai mult încurcam decât ajutam. Nu țin minte sã fi existat vreun mijloc de transport în comun. Aşa cã mergeam la şcoala nr. 25 pe jos, pe strada Pietroasa şi ieşeam pe Bulevardul Lenin.

Cam prin clasa întâi, imi amintesc cã de 8 martie mã gândisem sã-i duc un buchețel de ghiocei doamnei învãțãtoare  Iozon Florica. Mi-a rãmas întipãrit în minte numele ei fãrã sã am vreo explicație. Mama mi-a dat banii necesari şi, fiind foarte ocupatã, m-a trimis la piața din Cipariu, cunoscutã ca şi Kicsi Piac (adicã Piața micã). Deşi aparuserã deja ghioceii, inexplicabil, în Piața micã nu am gãsit ghiocei. Aşa cã am luat hotarãrea de a merge în Piața Mihai Viteazul, destul de departe de Piața Cipariu. Piața era plinã de hoştezani, toți mã cunoşteau ca fiind fiica inspectorului de miliție Fodorean, cel care rãspundea de piața aia şi împrejurimi. In piatã am gãsit câteva femei care aveau ghiocei, dar nu aveam suficienți bani. Ca atare, urmând exemplul mamei mele, am început negocierea prețului. Dar femeia respectivã nu ceda. Asta mã enerva la culme şi am apostrofat-o, în limba maghiarã evident, spunându-i:

–          De ce cereți un leu pe un buchețel, cã nu ați lucrat pentru el, doar v-ați dus in pãdure şi i-ați cules!

Enervatã de cuvintele mele, femeia, deşi mã cunoştea, m-a înjurat în limba maghiarã, trimițându-mã la origini.

–          Menny az anyad pic….ba!

Eu nu prea auzeam bine ce spunea femeia cãci se întorsese într-o parte şi am dedus cã-mi spunea sã mã duc la Kicsi piac, adicã în Piața micã din Cipariu. Foarte serioasã i-am explicat:

–          Hat pontossan onnen jovok es egy szal virag nem talaltam!

Asta însemnând în limba românã: Tocmai de acolo vin (eu neînțelegând cã m-a trimis la origini) şi nici mãcar un fir de floare n-am gãsit!

Râsul a fost general, iar povestea i-a fost transmisã şi tatãlui meu ca cea mai bunã glumã din piațã.

Leave a Reply

